PSP6: ΒΑΣΙΚΑ ΔΙΑΝΥΣΜΑΤΑ(Vector Basics)

Ξεκινάμε

Πιθανότατα, το πιο διασκεδαστικό χαρακτηριστικό του PSP6 είναι τα αντικείμενα-διανύσματα.  Τα διανύσματα δεν ρυθμίζονται σαν συλλογή από εικονοστοιχεία, αλλά, αντίθετα ρυθμίζονται από οδηγίες πρός τον υπολογιστή για το πώς θα σχεδιάσει γραμμές και σχήματα και να φτιάξει με αυτά ένα αντικείμενο. Για να δημιουργήσεις μια γραμμή διανύσματος, επιλέγεις Create as vector στο εργαλείο Options Palette από τη ζωγραφική (formerly Line) ή από τα εργαλεία Preset Shapes.
Draw Tool Options Palette
Preset Shapes Tool Options Palette
Τα διανύσματα ανήκουν στα διανυσματικά στρώμματα.  Τα στρώμματα καμβά (Raster layers) δεν μπορούν να κρατήσουν διανύσματα και εάν προσπαθήσεις να προσθέσεις ένα διάνυσμα σε ένα raster layer, το PSP αμέσως θα δημιουργήσει ένα καινούριο στρώμμα - διάνυσμα και θα προσθέσει ένα διάνυσμα στο στρώμμα-διάνυσμα. Σημειώνεται,οτι στην Layer Palette, τα στρώμματα - διανύσματα έχουν διαφορετική εικόνα από τα στρώμματα - καμβά:
(Σημείωση: Μπορείς να μετατρέψεις ένα στρώμμα - διάνυσμα σε στρώμμα - καμβά, αλλά, τα στρώμματα-καμβά δεν μπορούν να μετατρεπούν σε στρώμματα - διάνυσμα.  Για να μετατρέψεις ένα στρώμμα-διάνυσμα σε στρώμμα - καμβά κάνε δεξί κλίκ στο κουμπί Layer και τότε επέλεξε Μετατροπή σε καμβά από το μενού αποτελεσμάτων.

Ας δημιουργήσουμε ένα σχήμα διανύσματος για να δούμε πώς θα χειριζόμαστε τα διανύσματα:

Ξεκίνησε ανοίγοντας μια νέα εικόνα με άσπρο background.  Αυτό το αρχικό background στρώμματος είναι ένα στρώμμα - καμβάς.

Εάν, το εργαλείο Options Palette δεν είναι ορατό, πάτησε το γράμμα O από το πληκτρολόγιο για να κάνεις την παλέτα ορατή.  Έπειτα, επέλεξε το εργαλείο Preset Shapes  και πάνω στο εργαλείο Options Palette επέλεξε τον κύκλο (Circle) όπως το Shape type και ακυρώνοντάς το σαν στύλ.  Επίσης, σιγουρέψου οτι η επιλογή Create as vector είναι ενεργή.

Σχεδίασε ένα κύκλο στο κέντρο της νέας εικόνας σέρνωντας από το κέντρο της εικόνας.  Όταν αφήσεις το κουμπί του ποντικιού, θα δείς αυτό στο φόντο της εικόνας σου:

Σημειώνεται το ορθογώνιο όριο γύρω από τον κύκλο, το οποίο δηλώνει οτι το αντικείμενο έχει επιλεχθεί.Μια ακόμη σημείωση είναι το οτι ο έλεγχος είναι αδέξιος στην κορυφή, στον πάτο, στις γωνίες και στην ακτίνα από το κέντρο του κύκλου.  Όπως θα δούμε σύντομα,το όριο και ο έλεγχος διεύθυνσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να μετακινήσουμε ένα αντικείμενο ή για να το μετατρέψουμε.
 

Τώρα, εάν, η παλέτα στρώμματος δεν είναι ορατή, πάτησε το L πάνω στο πληκτρολόγιο για να κάνεις μια παλέτα ορατή.  Σημειώνεται οτι υπάρχει ένα επιπλέον σημάδι στα αριστερά μιας εικόνας ενός στρώμματος διάνυσμα,και αυτό είναι ενδεικτικό του οτι το στρώμμα περιέχει το λιγότερο ένα αντικείμενο. Κάνε κλίκ πάνω στο σημάδι και η πληροφορία του στρώμματος διάνυσμα θα επεκταθεί.

ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΝΟΝΤΑΣ ΕΝΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ

Τώρα ας προσπαθήσουμε να μετακινήσουμε, να αλλάξουμε μέγεθος,να περιστρέψουμε και να παραμορφώσουμε το κυκλικό αντικείμενο.  Πρίν ξεκινήσουμε, σιγουρευτείτε ότι το κυκλικό αντικείμενο έχει επιλεχθεί και τώρα χρησιμοποιήτε ένα από τα σχεδιαστικά εργαλεία του Vector Selection tool.
  1. Για να αλλάξουμε θέση στο αντικείμενο,τ οποθετούμε το ποντίκι στο κέντρο εάν χρησιμοποιείς κάποιο από τα σχεδιαστικά εργαλεία ή εάν χρησιμοποιείς το εργαλείο Vector Selection tool.  Όταν ο δρομέας είναι στη σωστή θέση,τ ο σχήμα του δρομέα θα αλλάξει στο διπλάσιο.  Τότε σείρε για να μετακινήσεις το αντικείμενο. 

  2. Για να αλλάξεις το μέγεθος του αντικειμένου, τοποθέτησε το ποντίκι σε ένα από διαχειρισμούς και να το σείρεις.  Σείροντας από την κορυφή εώς τον πάτο μεταβάλλω το μήκος.  Για να αλλάξεις και το ύψος και το μήκος την ίδια στιγμή, σείρε σε μια γωνιακή διεύθυνση.  (Το σχήμα του δρομέα όταν το ποντίκι είναι τοποθετημένο γύρω από μια διεύθυνση θα σου δώσει μια εικόνα για το τί θα γίνει όταν το σείρεις με την διεύθυνση αυτή.) 

  3. Σημείωση: Για να βεβαιώσεις την άποψη αυτή , ενώ αλλάζεις το μέγεθος του αντικειμένου σου, σείρε δεξιά σε μια από τις γωνίες. 

    Για να περιστρέψεις το αντικειμενό σου, τοποθέτησε το ποντίκι στη διεύθυνση πρός τα τέλος της μπάρας που εκπέμπει από το κέντρο του αντικειμένου.  Όταν ο δρομέας είναι στη σωστή θέση, το σχήμα του θα αλλάξει σε 2 σειρές μορφοποίησης του κύκλου.του

    Από τότε που χρησιμοποιείς τον κύκλο αυτό, δεν θα μπορείς να δεις τη διαφορά στο αντικείμενο όταν το περιστρέφεις.  Αργότερα, από μόνος σου προσπάθησε να περιστρέψεις ένα διάνυσμα τετράγωνο. 

  4. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να αλλάξεις την μορφοποίηση ενός αντικειμένου.  Το κάνεις με τον ίδιο τρόπο που θα το έκανες με το εργαλείο Deformation σε ένα στρώμμα-καμβά: Σείρε σε μια διεύθυνση με το κλειδί Shift, με το κλειδί Ctrl, ή και με τα 2.

Shift-drag handle

Ctrl-drag handle

Shift+Ctrl-drag handle

Όταν αφήσεις το ποντίκι, το αντικείμενο θα πάρει το καινούριο του σχήμα.
 
 

ΜΕΤΑΤΡΕΠΟΝΤΑΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να προσσεγγίσεις τις ιδιότητες ενός αντικειμένου:
  • Διπλό κλίκ στο κουμπί στρώμματος του αντικειμένου στην Layer Palette. 
  • Δεξί κλίκ στο κουμπί στρώματος του αντικειμένου στην Layer Palette και τότε επέλεξε ιδιότητες από το μενού αποτελέσματος. 
  • Επέλεξε το εργαλείο επιλογής αντικειμένου διανύσματος,επέλεξε το αντικείμενο που σε ενδιαφέρει και τότε κάνε δεξί κλίκ οπουδήποτε.
Το κουτί ιδιοτήτων του κυκλικού μας αντικειμένου θα μοιάζει κάπως έτσι:

Μπορείς να μετατρέψεις οποιαδήποτε απο τις ιδιότητες των αντικειμένων.  Για παράδειγμα, ας αλλάξουμε τον μαύρο κύκλο μας σε ένα μπλέ κύκλο:

Για να αλλάξω τη γραμμή ή να γεμίσω με χρώμα, κάνω κλίκ πάνω στο κουτί χρωμάτων μέσα στο κουτί διαλόγου των ιδιοτήτων του διανύσματος και τότε επιλέγω το χρώμα που θέλω με τον Color Picker.

Τώρα, ας αλλάξουμε πρός ένα αναπάντεχο και γεμάτο κύκλο, γεμάτο με μπλέ και έξω με μαύρο.  Ας αυξήσουμε, επίσης, το μήκος του εξωτερικού μέρους του κύκλου σε 10:

Περιπέτεια με αλλαγμένες ιδιότητες.  Θα γίνεις ένας ειδικός σε λίγο καιρό!

Σημείωση: Οι ιδιότητες Cap και Join δεν έχουν μεγάλη σχέση με τους κύκλους. Αλλά, δίνονται και οι 2 για μια προσπάθεια με τα διανύσματα γραμμές.
 
 



Πίσω